Alžbeta Brozmanová Gregorová

Service learningu sa venujem od roku 2025, intenzívne a ciele od roku 2013. Začala som s jeho rozvojom na Univerzite Mateja Bela spolu s tímom učiteľov a učiteliek a odvtedy implementáciu tejto stratégie koordinujem aj na UMB. Service learning aplikujem v rámci viacerých predmetov, v každom semestri sa to trochu líši, ale vyskúšala som si v začiatkoch výučbu spoločného výberového predmetu s kolegyňami a kolegom, začlenenie tejto stratégie ako možnosti aj ako povinnú súčasť predmetu. Implementácii service learningu a jeho prínosom sa venujem aj výskume a publikačne a som zapojená v tejto oblasti do viacerých medzinárodných projektov a sietí. Service learning je pre mňa stratégia ako učiť inak a ako prepájať študentstvo, učiteľstvo a riešenie spoločenských výziev v komunite či u komunitných partnerov.

Lívia Nemcová

Stratégiu service learning som začala implementovať na vysokej škole v roku 2014. Na začiatku to bolo trochu ťažké, ale študentské projekty ukázali, že táto stratégia má veľa výhod, pomáha osobnostnému rastu zúčastnených a mení k lepšiemu svet. Niekoľko rokov lektorujem v rámci neformálneho vzdelávania vzdelávací kurz pre učiteľov a vychovávateľov, ako používať service learning na podporu dobrovoľníctva v školách a školských zariadeniach. Počas tohto obdobiam som sprevádzala učiteľov a vychovávateľov pri implementácii projektov, z ktorých niektoré získali ocenenia. Skúsenosti ukazujú, že školy sa venujú dobrovoľníctvu rôznymi spôsobmi, často závisia na iniciatíve učiteľov alebo vychovávateľov. Service learning posilňuje úlohu žiakov v edukácii a prináša nové pohľady na prácu s nimi. Projekty môžu zlepšiť kvalitu života v komunitách a zdôrazniť dôležitosť ľudskosti a pomoci druhým.

Iveta Harváneková

Skúsenosti s vedením dobrovoľníckeho programu na strednej škole mi  otvorili cestu k spolupráci s org. PDCO.  5 rokov sprevádzam  zanietené učiteľky, učiteľov, vychovávateľky,  pracovníkov s mládežou pri zavádzaní metódy service learningu do škôl. Skúsenosti a zrealizované  service learningové projekty ukazujú, že spojenie učenia so službou komunite je stále aktuálnejšie a potrebnejšie. Význam tejto metódy učenia sa vidím najmä v tom, že podporuje rozvoj kľúčových kompetencií, ponúka možnosť každému dieťaťu, mladému človeku objaviť svoje silné stránky, svoj potenciál  a vnímať potreby iných. 

Lucia Galková

Na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pôsobí od roku 2009. Vo svojom výskume, výučbe a publikačnej činnosti sa zameriava na široké spektrum tém – od ľudských práv a prevencie rizikového správania až po globálne vzdelávanie, mentoring, či storytelling. Aktívne sa venuje aj neformálnemu vzdelávaniu a programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburgu. Od roku 2015 je súčasťou tímu, ktorý na UMB zavádza stratégiu service learning do výučby rôznych predmetov, čím prepája akademické poznatky s praktickou skúsenosťou študentov a študentiek. Jej hlavným motívom zavádzania stratégie service learning je inšpirovať študentov a študentky k aktívnemu zapájaniu sa do spoločnosti.

Daniela Ivanová

Pôsobí v Platforme dobrovoľníckych centier a organizácií, kde má na starosti aktuálne celú agendu týkajúcu sa témy service learning. So stratégiou service learning prišla prvýkrát do kontaktu ešte ako študentka na vysokej škole, kde si prešla vzdelávaním a zrealizovala svoj service learningový projekt. Následne počas práce v Platforme si osvojila tému service learning a začala sa v nej naplno angažovať. Dnes Daniela prichádza do každodenného kontaktu s pedagógmi a pedagogičkami, aby im túto inovatívnu pedagogickú stratégiu predstavila, ďalej zastrešuje agendu inovačného vzdelávania, ktoré aj sama školí, pomáha účastníkom a účastníčkam s prípravou a implementáciou service learningu, zúčastňuje sa stretnutí či workshopov, kde tému service learning šíri a advokuje. Okrem toho sa venuje aj celej agende Angažovaná škola.

Jana Šolcová

Janka sa service learningu venuje už od roku 2013 a svojou prácou výrazne prispieva k jeho rozvoju na Slovensku. Začínala vo vysokoškolskom prostredí, kde pomáhala budúcim sociálnym pracovníkom a pedagógom prepájať vedomosti s praxou pomocou service learningu. Postupne sa stala skúsenou lektorkou a trénerkou akreditovaných a inovačných vzdelávaní, vďaka ktorým každý rok podporuje viac ako 20 učiteľov a učiteliek, ako aj pracovníčok a pracovníkov s mládežou pri príprave a realizácii service learningových projektov. Spolupodieľala sa na tvorbe národnej koncepcie výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu a je autorkou viacerých metodík, ktoré uľahčujú zavádzanie service learningu do vzdelávania. Ako hodnotiteľka národného oceňovania Angažovaná škola vyzdvihuje inšpiratívne príklady zo škôl po celom Slovensku. Zároveň pôsobí ako členka Akreditačnej komisie pre oblasť neformálneho vzdelávania pod Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, kde prispieva k zlepšovaniu kvality vzdelávacích programov. Je spoluautorkou výskumov, ktoré popisujú prínos, význam a dopad vzdelávacej stratégie service learning.

Alexandra Rusňáková

So Service Learningom som sa prvýkrát stretla v Prešovskom dobrovoľníckom centre, kde pôsobím od júna 2022. Ako koordinátorka kampane Týždeň dobrovoľníctva som hľadala spôsob, ako dlhodobo a efektívne podporiť deti a mládež v angažovanosti a budovať v nich cit pre svoje okolie. Zúčastnila som sa tréningu Service Learningu spolu s pedagogičkami a nadchlo ma, keď som videla deti prezentovať svoje odvážne projekty. Uvedomila som si, že pedagógovia môžu po tréningu stratiť motiváciu, preto som sa rozhodla aktívne ich podporovať a byť ich cheerleaderkou. V roku 2024 som absolvovala vzdelávanie lektoriek Service Learningu a spolu s doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. som lektorovala svoju prvú skupinu učiteľov. Dnes som kontaktnou osobou pre pedagógov v Prešovskom kraji, organizujem workshopy o dobrovoľníctve pre žiakov a podporujem školy pri získaní značky Angažovaná škola. Service Learning mi dáva zmysel, pretože podporuje aktívnych učiteľov a vidieť deti s hrdosťou na ich vlastné dobré skutky je pre mňa tou najlepšou odmenou.  

Lucia Rossová

Lucia pracuje v Centre dobrovoľníctva ako projektová manažérka, trénerka manažmentového vzdelávania, vedie workshopy pre mladých ľudí i pre koordinátorov dobrovoľníkov z organizácií a inšititúcií. Pôsobí ako lektorka aj v iných organizáciách, v programoch pre deti a mladých ľudí zameraných na aktívne občianstvo, rozvoj zručností a podobne. Spolupracuje aj s učiteľmi a učiteľkami v témach ako komunitné učenie a service learning. Ako trénerka service learningu pôsobí od roku 2019. Vo voľnom čase aktívne skautuje – najmä v oblasti vzdelávania budúcich mladých lídrov a inštruktorov v Slovenskom skautingu. Jej obľúbené motto je od biologičky Jane Goodall, ktorá založila program Roots&Shoots (komunitné učenie): „Na každom jednotlivcovi záleží. Každý jednotlivec má svoju úlohu. Každý jednotlivec má význam."

Lenka Rovňanová

Pôsobí na Katedre pedagogiky a andragogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici od roku 2009. Dovtedy pracovala v regionálnom školstve na rôznych pozíciách a stupňoch vzdelávania. Vždy sa angažovala v spolupráci s rôznymi aktérmi v dôležitých témach neformálneho vzdelávania smerujúcich k získavaniu a rozvíjaniu sociálno-komunikačných zručností, osobnej a spoločenskej angažovanosti a zodpovednosti a špecifických psychodidaktických kompetencií potrebných pre tvorbu, plánovanie, realizáciu a evalváciu vzdelávacích aktivít. Na UMB patrí do tímu zavádzajúceho stratégiu service learning do kurikula vysokokoškolského vzdelávania a vedie vzdelávacie semináre v tejto stratégii s rôznymi cieľovými skupinami v rôznych regiónoch Slovenska.

Katarína Kurčíková

Na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pôsobí od roku 2010. Service learningu venuje už od roku 2015 k jeho rozvoju  prispieva najmä v univerzitnom prostredí na Slovensku. Vo svojej pedagogickej a vedeckej činnosti sa zameriava na problematiku globálneho vzdelávania, rozvoja kľúčových kompetencií sociálnych pracovníkov a pracovníčok a arteterapiu. V uvedených oblastiach implementuje stratégiu service learning. V roku 2017 sa jej podarilo pre Pedagogickú fakultu UMB získať ocenenie Vnímavá škola. Naďalej sprístupňuje témy, ktoré posilňujú kritické myslenie, formujú postoje v porozumení zraniteľných skupín a eliminácie extrémizmu a prepája ich so stratégiou service learning. Je členkou Asociácie vzdelávateľov v sociálnej práci, predsedníčkou Asociácie slovenských arteterapeutov a členkou tímu The Duke of Edinburgh´s International Award na UMB. Zároveň spolupracuje ako mentorka pre Vnímavé školy. Počas svojej praxe sa podieľala na organizovaní viacerých konferencií, odborných seminárov a podujatí, ktoré sa týkali aj stretégie service learning. 

Silvia Cochová

Silvia je lektorkou service learningu od roku 2019. Fascinuje ju, ako tento prístup spája výučbu so službou komunite a zároveň podporuje tvorivosť aj aktívne zapojenie žiakov. Verí, že najlepšie sa učíme vtedy, keď má učenie zmysel – a service learning ho rozhodne má. Dáva priestor na skúsenosť, prepája formálne a neformálne vzdelávanie a vnáša do škôl reálny život. Škola predsa nie je ostrov – to, čo sa deje za jej múrmi, by sa malo odohrávať aj vnútri. Podporovať angažovanosť mladých je zároveň investíciou do zdravého občianskeho sveta, kde učenie môže byť aj dobrodružstvom.