Posterová sekcia

Posterová sekcia na konferencii Fórum o dobrovoľníctve – trendy a premeny

Posterová sekcia je súčasťou konferencie Fórum o dobrovoľníctve – trendy a premeny a predstavuje priestor na vizuálnu prezentáciu výskumu v oblasti dobrovoľníctva, realizovaného na Slovensku alebo v zahraničí. Na rozdiel od klasických konferenčných príspevkov ide o interaktívne zdieľanie poznatkov s odbornou komunitou prostredníctvom postera (plagátu), ktorý bude vystavený počas podujatia.

Zapojiť sa môže každý, kto má záujem prezentovať výsledky svojho výskumu a diskutovať o nich s odborníkmi aj ostatnými účastníkmi konferencie. Okrem cenných diskusií získajú autori postera aj možnosť publikovať svoj abstrakt v brožúre konferencie s ISBN. Účasť v posterovej sekcii zároveň prináša príležitosť stať sa súčasťou jedinečnej platformy venovanej dobrovoľníctvu na Slovensku.

Záujemcovia sa môžu prihlásiť do 27. apríla 2025 prostredníctvom online formulára, ktorý je dostupný po kliknutí na tomto odkaze: prihlasovací formulár.

Po uzatvorení prihlasovania budú všetkým prihláseným zaslané podrobné inštrukcie a šablóna posteru. Hotový poster je potrebné zaslať organizátorom do 15. mája 2025. Vytlačený poster účastníci odovzdajú pri registrácii prvý deň konferencie, kde ho organizačný tím vyvesí. Prezentácia posterov sa uskutoční na druhý deň konferencie počas 30-minútovej prestávky, kedy budú autori prítomní pri svojich posteroch a pripravení odpovedať na otázky návštevníkov.

Účasť na konferencii je podmienkou prezentácie v posterovej sekcii, pričom účastníci hradia štandardný konferenčný poplatok.

V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť na:
Estera FrgelcováTáto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Ivana HačkováTáto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Tešíme sa na vaše príspevky a na stretnutie počas konferencie!

Výzva do posterovej sekcie

Služby pre Komoru MNO

Na základe memoránd o spolupráci medzi Komorou mimovládnych neziskových organizácií pri Rade vlády SR pre mimovládne neziskové organizácie začala v apríli 2025 Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií poskytovať služby pre Komoru mimovládnych neziskových organizácií. Tieto aktivity sa naplno rozbehnú v máji 2025. 

Viac informácií o Komore MNO nájdete na stránke: https://www.minv.sk/?ros_rvmno

Aktuálne hľadáme ľudí, ktorí budú pracovať pre Komoru MNO:

Program

 UTOROK 10.6.2025

OD

DO

PROGRAM

13:00

13:30

Registrácia

13:30

14:20

Prednáška

Lejla Šehić Relić: Volunteering in the EU: Navigating Challenges and Shaping Future Trends

14:20

15:00

Prednáška

Doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.: Dobrovoľníctvo v čase krízy

15:00

15:30

Prestávka

15:30

16:30

Workshopy

Miloš Ondrášik a absolventstvo DoFE: Sme pripravení na mladého dobrovoľníka? Je on pripravený na nás?

Ing. Paulína Hrončeková – Môžu sa z firemných dobrovoľníkov stať dlhodobí podporovatelia organizácie?

16:30

17:30

Prednáška

Willem-Jan de Gast, M.A.: Mattering and Participating: Volunteering as a meaningful encounter

18:00

19:00

Karafa vína

 

 STREDA 11.6.2025

OD

DO

PROGRAM

08:30

09:00

Registrácia

09:00

09:40

Prednáška

Kvetoslava Repková, prof. PhDr. CSc.: Dobrovoľníctvo starších ľudí v kontexte výziev k inkluzívnemu dobrovoľníctvu

Prednáška

Doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD.: Systémová podpora dobrovoľníctva na univerzitách

09:40

09:50

Prestávka

09:50

10:30

Prednáška

Mgr. Boris Strečanský: Vybrané zistenia z komparatívneho výskumu Motivácia na dobrovoľníctvo a riešenie kríz v krajinách V4

Workshop

Lukáš Laurinec: Nástroje na zefektívnenie práce (nie len s dobrovoľníkmi)  

 10:30

11:00

Prestávka

 11:00

12:00

Panelová diskusia

 12:00

13:00

Obed

 13:00

14:30

World café

14:30

14:45

Prednáška

Mgr. et Mgr. Estera Frgelcová: Osobnostné črty dobrovoľníkov a formálne organizované dobrovoľníctvo

 14:45

15:30

 Vyhodnotenie záverov World café

15:30

Záver

 

 

 

  

Tréningy - lektori a lektorky

Alžbeta Brozmanová Gregorová

Service learningu sa venujem od roku 2025, intenzívne a ciele od roku 2013. Začala som s jeho rozvojom na Univerzite Mateja Bela spolu s tímom učiteľov a učiteliek a odvtedy implementáciu tejto stratégie koordinujem aj na UMB. Service learning aplikujem v rámci viacerých predmetov, v každom semestri sa to trochu líši, ale vyskúšala som si v začiatkoch výučbu spoločného výberového predmetu s kolegyňami a kolegom, začlenenie tejto stratégie ako možnosti aj ako povinnú súčasť predmetu. Implementácii service learningu a jeho prínosom sa venujem aj výskume a publikačne a som zapojená v tejto oblasti do viacerých medzinárodných projektov a sietí. Service learning je pre mňa stratégia ako učiť inak a ako prepájať študentstvo, učiteľstvo a riešenie spoločenských výziev v komunite či u komunitných partnerov.

Lívia Nemcová

Stratégiu service learning som začala implementovať na vysokej škole v roku 2014. Na začiatku to bolo trochu ťažké, ale študentské projekty ukázali, že táto stratégia má veľa výhod, pomáha osobnostnému rastu zúčastnených a mení k lepšiemu svet. Niekoľko rokov lektorujem v rámci neformálneho vzdelávania vzdelávací kurz pre učiteľov a vychovávateľov, ako používať service learning na podporu dobrovoľníctva v školách a školských zariadeniach. Počas tohto obdobiam som sprevádzala učiteľov a vychovávateľov pri implementácii projektov, z ktorých niektoré získali ocenenia. Skúsenosti ukazujú, že školy sa venujú dobrovoľníctvu rôznymi spôsobmi, často závisia na iniciatíve učiteľov alebo vychovávateľov. Service learning posilňuje úlohu žiakov v edukácii a prináša nové pohľady na prácu s nimi. Projekty môžu zlepšiť kvalitu života v komunitách a zdôrazniť dôležitosť ľudskosti a pomoci druhým.

Iveta Harváneková

Skúsenosti s vedením dobrovoľníckeho programu na strednej škole mi  otvorili cestu k spolupráci s org. PDCO.  5 rokov sprevádzam  zanietené učiteľky, učiteľov, vychovávateľky,  pracovníkov s mládežou pri zavádzaní metódy service learningu do škôl. Skúsenosti a zrealizované  service learningové projekty ukazujú, že spojenie učenia so službou komunite je stále aktuálnejšie a potrebnejšie. Význam tejto metódy učenia sa vidím najmä v tom, že podporuje rozvoj kľúčových kompetencií, ponúka možnosť každému dieťaťu, mladému človeku objaviť svoje silné stránky, svoj potenciál  a vnímať potreby iných. 

Lucia Galková

Na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pôsobí od roku 2009. Vo svojom výskume, výučbe a publikačnej činnosti sa zameriava na široké spektrum tém – od ľudských práv a prevencie rizikového správania až po globálne vzdelávanie, mentoring, či storytelling. Aktívne sa venuje aj neformálnemu vzdelávaniu a programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburgu. Od roku 2015 je súčasťou tímu, ktorý na UMB zavádza stratégiu service learning do výučby rôznych predmetov, čím prepája akademické poznatky s praktickou skúsenosťou študentov a študentiek. Jej hlavným motívom zavádzania stratégie service learning je inšpirovať študentov a študentky k aktívnemu zapájaniu sa do spoločnosti.

Daniela Ivanová

Pôsobí v Platforme dobrovoľníckych centier a organizácií, kde má na starosti aktuálne celú agendu týkajúcu sa témy service learning. So stratégiou service learning prišla prvýkrát do kontaktu ešte ako študentka na vysokej škole, kde si prešla vzdelávaním a zrealizovala svoj service learningový projekt. Následne počas práce v Platforme si osvojila tému service learning a začala sa v nej naplno angažovať. Dnes Daniela prichádza do každodenného kontaktu s pedagógmi a pedagogičkami, aby im túto inovatívnu pedagogickú stratégiu predstavila, ďalej zastrešuje agendu inovačného vzdelávania, ktoré aj sama školí, pomáha účastníkom a účastníčkam s prípravou a implementáciou service learningu, zúčastňuje sa stretnutí či workshopov, kde tému service learning šíri a advokuje. Okrem toho sa venuje aj celej agende Angažovaná škola.

Jana Šolcová

Janka sa service learningu venuje už od roku 2013 a svojou prácou výrazne prispieva k jeho rozvoju na Slovensku. Začínala vo vysokoškolskom prostredí, kde pomáhala budúcim sociálnym pracovníkom a pedagógom prepájať vedomosti s praxou pomocou service learningu. Postupne sa stala skúsenou lektorkou a trénerkou akreditovaných a inovačných vzdelávaní, vďaka ktorým každý rok podporuje viac ako 20 učiteľov a učiteliek, ako aj pracovníčok a pracovníkov s mládežou pri príprave a realizácii service learningových projektov. Spolupodieľala sa na tvorbe národnej koncepcie výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu a je autorkou viacerých metodík, ktoré uľahčujú zavádzanie service learningu do vzdelávania. Ako hodnotiteľka národného oceňovania Angažovaná škola vyzdvihuje inšpiratívne príklady zo škôl po celom Slovensku. Zároveň pôsobí ako členka Akreditačnej komisie pre oblasť neformálneho vzdelávania pod Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, kde prispieva k zlepšovaniu kvality vzdelávacích programov. Je spoluautorkou výskumov, ktoré popisujú prínos, význam a dopad vzdelávacej stratégie service learning.

Alexandra Rusňáková

So Service Learningom som sa prvýkrát stretla v Prešovskom dobrovoľníckom centre, kde pôsobím od júna 2022. Ako koordinátorka kampane Týždeň dobrovoľníctva som hľadala spôsob, ako dlhodobo a efektívne podporiť deti a mládež v angažovanosti a budovať v nich cit pre svoje okolie. Zúčastnila som sa tréningu Service Learningu spolu s pedagogičkami a nadchlo ma, keď som videla deti prezentovať svoje odvážne projekty. Uvedomila som si, že pedagógovia môžu po tréningu stratiť motiváciu, preto som sa rozhodla aktívne ich podporovať a byť ich cheerleaderkou. V roku 2024 som absolvovala vzdelávanie lektoriek Service Learningu a spolu s doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. som lektorovala svoju prvú skupinu učiteľov. Dnes som kontaktnou osobou pre pedagógov v Prešovskom kraji, organizujem workshopy o dobrovoľníctve pre žiakov a podporujem školy pri získaní značky Angažovaná škola. Service Learning mi dáva zmysel, pretože podporuje aktívnych učiteľov a vidieť deti s hrdosťou na ich vlastné dobré skutky je pre mňa tou najlepšou odmenou.  

Lucia Rossová

Lucia pracuje v Centre dobrovoľníctva ako projektová manažérka, trénerka manažmentového vzdelávania, vedie workshopy pre mladých ľudí i pre koordinátorov dobrovoľníkov z organizácií a inšititúcií. Pôsobí ako lektorka aj v iných organizáciách, v programoch pre deti a mladých ľudí zameraných na aktívne občianstvo, rozvoj zručností a podobne. Spolupracuje aj s učiteľmi a učiteľkami v témach ako komunitné učenie a service learning. Ako trénerka service learningu pôsobí od roku 2019. Vo voľnom čase aktívne skautuje – najmä v oblasti vzdelávania budúcich mladých lídrov a inštruktorov v Slovenskom skautingu. Jej obľúbené motto je od biologičky Jane Goodall, ktorá založila program Roots&Shoots (komunitné učenie): „Na každom jednotlivcovi záleží. Každý jednotlivec má svoju úlohu. Každý jednotlivec má význam."

Lenka Rovňanová

Pôsobí na Katedre pedagogiky a andragogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici od roku 2009. Dovtedy pracovala v regionálnom školstve na rôznych pozíciách a stupňoch vzdelávania. Vždy sa angažovala v spolupráci s rôznymi aktérmi v dôležitých témach neformálneho vzdelávania smerujúcich k získavaniu a rozvíjaniu sociálno-komunikačných zručností, osobnej a spoločenskej angažovanosti a zodpovednosti a špecifických psychodidaktických kompetencií potrebných pre tvorbu, plánovanie, realizáciu a evalváciu vzdelávacích aktivít. Na UMB patrí do tímu zavádzajúceho stratégiu service learning do kurikula vysokokoškolského vzdelávania a vedie vzdelávacie semináre v tejto stratégii s rôznymi cieľovými skupinami v rôznych regiónoch Slovenska.

Katarína Kurčíková

Na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pôsobí od roku 2010. Service learningu venuje už od roku 2015 k jeho rozvoju  prispieva najmä v univerzitnom prostredí na Slovensku. Vo svojej pedagogickej a vedeckej činnosti sa zameriava na problematiku globálneho vzdelávania, rozvoja kľúčových kompetencií sociálnych pracovníkov a pracovníčok a arteterapiu. V uvedených oblastiach implementuje stratégiu service learning. V roku 2017 sa jej podarilo pre Pedagogickú fakultu UMB získať ocenenie Vnímavá škola. Naďalej sprístupňuje témy, ktoré posilňujú kritické myslenie, formujú postoje v porozumení zraniteľných skupín a eliminácie extrémizmu a prepája ich so stratégiou service learning. Je členkou Asociácie vzdelávateľov v sociálnej práci, predsedníčkou Asociácie slovenských arteterapeutov a členkou tímu The Duke of Edinburgh´s International Award na UMB. Zároveň spolupracuje ako mentorka pre Vnímavé školy. Počas svojej praxe sa podieľala na organizovaní viacerých konferencií, odborných seminárov a podujatí, ktoré sa týkali aj stretégie service learning. 

Silvia Cochová

Silvia je lektorkou service learningu od roku 2019. Fascinuje ju, ako tento prístup spája výučbu so službou komunite a zároveň podporuje tvorivosť aj aktívne zapojenie žiakov. Verí, že najlepšie sa učíme vtedy, keď má učenie zmysel – a service learning ho rozhodne má. Dáva priestor na skúsenosť, prepája formálne a neformálne vzdelávanie a vnáša do škôl reálny život. Škola predsa nie je ostrov – to, čo sa deje za jej múrmi, by sa malo odohrávať aj vnútri. Podporovať angažovanosť mladých je zároveň investíciou do zdravého občianskeho sveta, kde učenie môže byť aj dobrodružstvom.

Dobrovoľníctvo sa neustále vyvíja, formuje a reaguje na aktuálne spoločenské výzvy.

Ako môže dobrovoľníctvo prispieť k odolnejšej a spravodlivejšej Európe? Ako môžu univerzity systematicky podporovať dobrovoľníctvo svojich študentov? Môžu sa firemní dobrovoľníci stať dlhodobými podporovateľmi organizácie?

Príďte s nami hľadať odpovede na tieto a ďalšie otázky na konferenciu Fórum o dobrovoľníctve – trendy a premeny, ktorá sa uskutoční 10. – 11. júna 2025 vo Vodárenskom múzeu v Bratislave. Čakajú vás inšpiratívne prednášky, panelovú diskusiu, workshopy aj interaktívne formáty ako world café.

Ciele konferencie:

  • Identifikovať nové výzvy v zapájaní ľudí do dobrovoľníctva a hľadať riešeniana efektívnu prácu s dobrovoľníkmi.
  • Predstaviť výskumné zistenia v oblasti dobrovoľníctva – ako sa menilo počas kríz a aké sú trendy jeho ďalšieho rozvoja.
  • Zdieľať príklady dobrej praxe a úspešné modely práce s dobrovoľníkmi v rôznych oblastiach.

Konferencia je určená praktikom z rôznych sektorov aj akademickej obce.

Témy prednášok a workshopov, na ktoré sa môžete tešiť:

  • Lejla Šehić Relić: Volunteering in the EU: Navigating Challenges and Shaping Future Trends
  • Willem-Jan de Gast, M.A.: Mattering and Participating: Volunteering as a meaningful encounter
  • Doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD.: Systémová podpora dobrovoľníctva na univerzitách
  • Doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.: Dobrovoľníctvo v čase krízy
  • Mgr. Boris Strečanský: Vybrané zistenia z komparatívneho výskumu Motivácia na dobrovoľníctvo a riešenie kríz v krajinách V4
  • Kvetoslava Repková, prof. PhDr. CSc.: Dobrovoľníctvo starších ľudí v kontexte výziev k inkluzívnemu dobrovoľníctvu
  • Mgr. et Mgr. Estera Frgelcová: Osobnostné črty dobrovoľníkov a formálne organizované dobrovoľníctvo
  • Miloš Ondrášik a absolventstvo programu DoFE: Sme pripravení na mladého dobrovoľníka? Je on pripravený na nás?  
  • Ing. Paulína Hrončeková: Môžu sa z firemných dobrovoľníkov stať dlhodobí podporovatelia organizácie?
  • Lukáš Laurinec: Nástroje na zefektívnenie práce (nie len s dobrovoľníkmi)

Fórum prinesie expertov zo Slovenska aj zahraničia, ktorí sa podelia o svoje poznatky, skúsenosti a vízie. 

Presný program nájdete na tejto stránke.

Organizátori a partneri:

Hlavnými organizátormi konferencie sú Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií a Pedagogická́ fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Podujatie je súčasťou projektu Dobrovoľníctvo na Slovensku v čase krízy (VEGA 1/0603/23).

Fórum o dobrovoľníctve: Trendy a premeny

Dobrovoľníctvo sa neustále vyvíja, formuje a reaguje na aktuálne spoločenské výzvy.

Aké sú najnovšie trendy v dobrovoľníctve? Ako ovplyvňujú technológie nábor a zapojenie dobrovoľníkov? Akým výzvam čelí dobrovoľníctvo v krízových časoch? A aká je budúcnosť dobrovoľníctva na Slovensku aj v Európe?

Príďte s nami hľadať odpovede na tieto a ďalšie otázky na konferenciu Fórum o dobrovoľníctve – trendy a premeny, ktorá sa uskutoční 10. – 11. júna 2025 vo Vodárenskom múzeu v Bratislave. Čakajú vás inšpiratívne prednášky, panelové diskusie, workshopy aj interaktívne formáty ako world café.

Ciele konferencie:

  • Identifikovať nové výzvy v zapájaní ľudí do dobrovoľníctva a hľadať riešeniana efektívnu prácu s dobrovoľníkmi.
  • Predstaviť výskumné zistenia v oblasti dobrovoľníctva – ako sa menilo počas kríz a aké sú trendy jeho ďalšieho rozvoja.
  • Zdieľať príklady dobrej praxe a úspešné modely práce s dobrovoľníkmi v rôznych oblastiach.

Konferencia je určená praktikom z rôznych sektorov aj akademickej obce.

Témy, na ktoré sa napríklad môžete tešiť:

  • Dobrovoľníctvo mládeže a univerzitné dobrovoľnícke centrá
  • Dobrovoľníctvo starších ľudí/inkluzívne dobrovoľníctvo
  • Firemné dobrovoľníctvo a jeho dopad 
  • AI v nábore a matchingu dobrovoľníkov
  • Dobrovoľníctvo v čase krízy 
  • Osamelosť a dobrovoľníctvo – skúsenosti zo zahraničia
  • Aktuálny stav dobrovoľníctva na Slovensku a trendy na európskej úrovni
  • Osobnostné charakteristiky dobrovoľníkov

Fórum prinesie expertov zo Slovenska aj zahraničia, ktorí sa podelia o svoje poznatky, skúsenosti a vízie. 

Registrácia: link na registračný formulár

Vstupné:

  • 49 € pri registrácii a úhrade do 30.04.2025
  • 79 € pri registrácii od 01.05.2025

Zvýhodnená cena pre členov Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií:
49 € (platí pre všetkých účastníkov/účastníčky z danej organizácie)

Počas konferencie bude pre účastníkov a účastníčky zabezpečené občerstvenie. 

Organizátori a partneri:

Hlavnými organizátormi konferencie sú Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií a Pedagogická́ fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Podujatie je súčasťou projektu Dobrovoľníctvo na Slovensku v čase krízy (VEGA 1/0603/23).

AKREDITÁCIA v oblasti dobrovoľníckych činností

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky podľa §8 ods. 1 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov spúšťa udeľovanie akreditácií v oblasti dobrovoľníckych činností (ďalej len „akreditácia“).

Akreditácia je štátne overenie spôsobilosti vysielajúcej organizácie alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti – právnickej osoby zabezpečovať výkon dobrovoľníckej činnosti.

Rozhodnutie o udelení akreditácie sa vydáva na štyri roky.

Akreditácia je podmienkou pre získanie dotácie podľa osobitného predpisu.

Akreditácia nie je podmienkou vykonávania činnosti vysielajúcej organizácie alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti v oblasti dobrovoľníckych činností.

Podmienky akreditácie

Podmienkou udelenia akreditácie je, že vysielajúca organizácia alebo prijímateľ dobrovoľníckej pomoci – právnická osoba, ktorý žiada o udelenie akreditácie (ďalej len „žiadateľ“)

  1. aktívne zabezpečuje výkon dobrovoľníckej činnosti najmenej jeden rok pred podaním žiadosti,
  2. má materiálno-technické vybavenie potrebné na organizovanie dobrovoľníckej činnosti v rámci dobrovoľníckeho programu,
  3. má personálne zabezpečenie dobrovoľníckeho programu,
  4. má uzatvorenú písomnú zmluvu s fyzickou osobou, ktorá zodpovedá za koordináciu dobrovoľníkov,
  5. má zverejnené transparentné informácie o voľných dobrovoľníckych príležitostiach na verejne prístupnom mieste alebo na svojom webovom sídle,
  6. má zavedený systém evidencie dobrovoľníkov v organizácii,
  7. má zavedený systém komunikácie so záujemcami o dobrovoľnícke príležitosti a spôsob výberu dobrovoľníkov,
  8. má zavedený systém zaškolenia a prípravy dobrovoľníkov,
  9. má zavedený systém podpory a motivácie dobrovoľníkov a systém hodnotenia a oceňovania dobrovoľníkov,
  10. má zavedený systém hodnotenia dobrovoľníckeho programu.

Žiadosť o udelenie akreditácie

  • Žiadosťou sa rozumie písomná žiadosť o poskytnutie akreditácie. Elektronický formulár žiadosti je dostupný po registrácii v elektronickom akreditačnom systéme ministerstva na internetovej adrese: https://splnomocnenec.egrant.sk/
  • Žiadosť v zmysle § 10 zákona o dobrovoľníctve obsahuje tieto informácie:
  1. identifikačné údaje žiadateľa v rozsahu:
    1. názov žiadateľa
    2. sídlo
    3. identifikačné číslo organizácie
    4. právna forma,
    5. web stránka organizácie,
    6. meno, priezvisko, rodné číslo a adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, email a telefón štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu žiadateľa,
    7. kontaktná osoba pre akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností, jej právny vzťah k žiadateľovi, email a telefón
  2. charakteristika činnosti žiadateľa,
  3. opis dobrovoľníckeho programu žiadateľa,
  4. prílohy k žiadosti o udelenie akreditácie, t. j. doklady a dokumentácia preukazujúce splnenie podmienok uvedených v § 9 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Podrobné informácie k predkladaniu žiadosti o akreditáciu nájdete v prílohe: Pokyny k predkladaniu žiadosti o akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností

Termín podávania žiadostí

Žiadosti sa podávajú v termíne od 5. 8. 2024 do 15. 9. 2024 (do 15:00) elektronicky. Listinná zásielka musí byť odoslaná najneskôr 16. 9. 2024.

Vytlačenú žiadosť treba poslať na adresu Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti, Pribinova 2, 812 72 Bratislava.

Hodnotenie žiadostí o udelenie akreditácie

Žiadosti o udelenie akreditácie posudzuje akreditačná komisia a na základe splnenia podmienok odporúča ministerstvu vnútra vydať rozhodnutie o udelení akreditácie alebo žiadosť zamietnuť.

Poskytovanie informácií

Všetky záväzné informácie sú zverejnené na stránke Úradu  splnomocnenca vlády SR pre ROS TU.

FAQs spravované Úradom splnomocnenca vlády SR pre ROS sú zverejnené TU.

Nahrávku webinára k podávaniu žiadostí o akreditáciu organizovaného Platformou dobrovoľníckych centier a organizácií si môžete pozrieť TU.

Vaše otázky k obsahu žiadosti môžete klásť do 8. 9.2024 cez tento formulár. Odpovede budú zaslané na uvedený kontakt a môžu byť použité aj v zozname FAQs.

SLIPSTREAM

2023-1-SK02-KA220-YOU-000159836

Zámer projektu SLipstream vznikol v partnerstve 7 organizácií zo 7 krajín, ktoré chcú rozvíjať výchovu k dobrovoľníctvu detí a mládeže.

Cieľom projektu je zvýšiť kvalitu príležitostí pre participáciu mládeže na demokratickom živote a spoločenskú a občiansku angažovanosť v komunitách prostredníctvom prepojenia formálneho a neformálneho vzdelávania vytvorením podmienok pre rozvoj stratégie service learningu v krajinách strednej a východnej Európy. (región CEE). Projekt chce vytvoriť nástroje a podmienky na implementáciu service learningu a urobiť ho exkluzívnejším.

Partneri vytvoria nástroje na implementáciu národných oceňovaní za service learningové projekty a zlepšenie medzinárodného oceňovania. Oceňovanie inštitúcií, ktoré realizujú service learning posilňuje propagáciu a zviditeľňuje túto pedagogickú stratégiu.

Partneri, ktorí majú skúsenosti so školením stratégie service learning, vytvoria balík nástrojov a materiálov, ktoré možno použiť na vytvorenie vlastného harmonogramu školenia a zároveň zrealizujú školenie pre pracovníkov s mládežou.

Definovanie štandardov kvality service learningových projektov a vytvorenie aplikácie na reflexiu učenia v service learningovom projekte budú výsledkom, ktorý zlepší kvalitu projektov realizovaných mládežou a zvýši ich motiváciu a angažovanosť v komunitách prostredníctvom uvedomenia si získaných vedomostí a zručností.

Všetky výsledky spolu s vypracovaným plánom advokácie a vyškolenými ambasádormi service learningu v každej zo zapojených krajín vytvoria lepšie prostredie pre šírenie stratégie SL a umožnia organizáciám úspešne implementovať metódu service learning. 

Termín:

1.11.2023 – 31.1.2026

 

Koordinátor projektu:

Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií, Slovakia

Partnermi v projekte sú:

  • Centre Europeen du Volontariat, Belgium                        
  • Medunarodno udruzenje "Interaktivne otvorene skole", Bosnia and Herzegovina
  • Udruga za razvoj civilnog drustva SMART, Croatia                     
  • Národní asociace dobrovolnictví, z.s, Czech republic                      
  • TOKA, Kosovo                      
  • Fundatia Noi Orizonturi Lupeni, Romania

 

Aktivity:

Podujatia

  • 18. októbra 2024 sa v Banskej Bystrici uskutočnila konferencia Cesty k dobrovoľníctvu vo vzdelávaní, v rámci ktorej bolo odovzdané aj medzinárodné ocenenie Regional Service Learning Award, ktoré je realizované ako súčasť projektu Slipstream.
  • 25. októbra 2024 sa v Katoviciach konala konferencia o service learningu. V rámci programu vystúpila s príspevkom aj Dominika Hradiská, ktorá zdieľala skúsenosť Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií s implementáciou stratégie service learning do formálneho aj neformálneho vzdelávania na Slovensku. V príspevku predstavila aj ciele a aktivity medzinárodného projektu Slipstream.
  • 24. – 25. októbra a 31. októbra 2024 sa v Poprade konal tréning Service learning vo výchove a vzdelávaní detí a mládeže k dobrovoľníctvu. Zúčastnilo sa ho 12 osôb z formálneho aj neformálneho vzdelávania. Po tréningu budú účastníci a účastníčky pracovať na príprave plánu implementácie service learningu a v prvej polovici roka 2025 sa budeme tešiť na konkrétne projekty, ktoré zapojení mladí ľudia pripravia.

Manuál 

Spolu s partnermi pripravili Manuál, ktorý má pomôcť učiteľom a pracovníkom s mládežou pri zavádzaní service learningu do ich práce s mládežou. Manuál obsahuje konkrétne aktivity využiteľné v jednotlivých krokoch zavádzania service learningu a tiež štandardy kvality service learningového projektu. Tie pomôžu pracovníkom s mládežou lepšie nadizajnovať mládežnícky projekt. 

Curriculum pre tréning service learningu

Druhý výstupom projektu je Curriculum pre tréning service learningu. Obsahuje tipy a odporúčania, čo by malo vzdelávanie o service learningu obsahovať vrátane konkrétnych metód a techník, z ktorých je možné tréning vyskladať.

Obidva dokumenty sú na platforme výstupov Erasmus+ dostupné v angličtine aj v jazykoch partnerov.

 

Podpora dobrovoľníctva seniorov

Národný program aktívneho starnutia na roky 2021 – 2030  sa zaoberá všetkými oblasťami života ľudí v procese ich starnutia a jeho víziou je podporiť budovanie udržateľnej spoločnosti, teda takej, kde súčasné i budúce generácie majú šance na kvalitné podmienky života. 

Úmyslom  Národného programu aktívneho starnutia na roky 2021 – 2030 je venovať sa otázkam aktívneho starnutia ako trvalej priorite, ktorá presahuje politické cykly a volebné obdobia. Dokument bol vypracovaný participatívnym spôsobom, čiže do jeho prípravy boli zapájaní zástupcovia rôznych sektorov spoločnosti - zo štátnej správy, územnej samosprávy, občianskeho sektora a nezávislých odborníkov. Cieľom bolo z dokumentu vytvoriť udržateľný a uskutočniteľný materiál, ktorý predstavuje celospoločenský záväzok zodpovedných subjektov prijatý a akceptovaný širokým spektrom spoločenských a politických aktérov a zastrešený vládou Slovenskej republiky.

Národný program aktívneho starnutia na roky 2021 – 2030 obsahuje viac ako 80 opatrení v deviatich doménach - oblastiach podpory aktívneho starnutia. Jedným z nich je aj Propagácia dobrovoľníctva v spoločnosti (osobitne medzi staršími ľuďmi) ako súčasti konceptu aktívneho starnutia.

Inštitút pre výskum práce a rodiny realizoval v marci 2024 vedecký workshop k výskumu aktívneho dobrovoľníctva starších ľudí.

 

Prinášame vám prehľad ako sa danej téme venujú krajské dobrovoľnícke centrá:

  • Centrum dobrovoľníctva (Banskobystrický kraj)

V rámci koncepcie aktívneho starnutia realizuje Centrum dobrovoľníctva niekoľko dlhodobých programov, ktoré vzišli z potrieb komunity a zapájajú seniorov ako dobrovoľníkov/čky:

Čítankovo - dlhodobý dobrovoľnícky program, v ktorom chodia seniori/ky čítať deťom rozprávky do materských škôlok. Cieľom tohto dobrovoľníckeho programu je zlepšenie medzigeneračného porozumenia medzi deťmi v predškolskom veku a seniormi v meste. Čítanie je len aktivita, ktorá nám v tom citlivo a pomaličky pomáha. Okrem toho dokáže priniesť aj rozvoj vzťahu detí k čítaniu a knihám, či poskytne deťom aj pozitívne vzory dospelých. Pre deti sa seniorky stávajú rozprávkovými babičkami. Program vznikol v roku 2017 a bol inšpirovaný príkladmi dobrej praxe z Francúzka, či Českej republiky. O čom program je a čo seniorom dáva nájdete v dokrútke.

Hlavičky - medzigeneračný doučovací program. Podstatou dobrovoľníckeho programu je vzájomné učenie sa – na jednej strane seniori a seniorky doučujú deti, žiakov základných škôl a na druhej strane deti pomáhajú seniorom zvládnuť moderné technológie.Seniori dobrovoľníci a dobrovoľníčky sa stretávajú s konkrétnym dieťaťom minimálne raz týždenne v určených priestoroch. Pomáhajú mu s prípravou do školy, s písaním domácich úloh a opakovaním prebraného učiva. Na oplátku dieťa pomáha seniorovi naučiť sa pracovať s modernými technológiami. Primárne sa program zameriava na deti zo sociálne slabších rodín alebo veľkopočetných rodín, ktoré si nemôžu dovoliť platiť doučovateľa/doučovateľku, a ktoré navštevujú základnú školu. V projekte nejde len o jednostranné doučovanie, ale vzájomné učenie sa. Viac informácií nájdete: https://www.youtube.com/watch?v=QiB5z4Rz2HEhttps://www.youtube.com/watch?v=Fu-9p0lzNvY.

Seniorky v knižnici - Dobrovoľníctvo seniorov v Univerzitnej knižnici UMB je dobrovoľnícky program, ktorý realizuje Centrum dobrovoľníctva v spolupráci s Univerzitnou knižnicou UMB v Banskej Bystrici. Hlavným cieľom dobrovoľníckeho programu je zvýšiť spokojnosť používateľov Univerzitnej knižnice UMB s jej knižnično-informačnými službami a zvýšiť participáciu seniorov a senioriek v dobrovoľníckych aktivitách. Jeho podstatou je funkčný tím dobrovoľníkov a pracovníkov knižnice.

Viac informácií nájdete TU.

 

  • Nitrianske centrum dobrovoľníctva (Nitriansky kraj)

Nitrianske centrum dobrovoľníctva spustilo v októbri 2023 dlhodobé dobrovoľnícke programy pre seniorov v meste Nitra. Jedným z hlavných a dlhodobých cieľov projektu je zvýšiť povedomie o dobrovoľníctve u seniorov, otvoriť im možnosti spolupráce s organizáciami a zaktivizovať ich tak, aby si skvalitnili nielen svoj život, ale aj život okolo nich. V spolupráci s organizáciami, ktoré majú bohaté skúsenosti s prácou s dobrovoľníkmi, pripravili 5 konkrétnych dlhodobých programov pre seniorov: 

Hospic – dom pokoja a zmieru u sv. Bernadetky- V Hospici sa dobrovoľník môže realizovať ako spoločník pri lôžku chorého rozhovormi, čítaním kníh či pobytom na záhrade. Okrem toho sa dobrovoľníci uplatnia aj na vrátnici, pri administratívnej práci v kancelárii, alebo naopak aj pri manuálnej práci v záhrade. Vítané sú aj organizačné schopnosti či príprava kultúrnych akcií. 

"NITRAVA", Zariadenie sociálnych služieb Nitra - Pre klientov v ZSS Nitrava hľadajú nielen spoločníkov na trávenie voľného času, ale aj dobrovoľníkov s potenciálom a zručnosťami v rôznych oblastiach, napríklad pri vedení a organizovaní krúžkov či akcií. 

Alej na Prameni, o.z. - Alej na Prameni je unikátne verejné miesto, kde sa môžu realizovať rôzni ľudia pri vytváraní otvoreného, podnetného a podporného priestoru. Pre dobrovoľníkov ponúka fyzicky nenáročné záhradnícke práce, ako je pletie buriny, mulčovanie, výsadby kvetov, krov, ale aj pomoc pri organizácii a realizácii workshopov, tvorivých dielní, vzdelávacích aktivít pre deti a mládež, školy. 

Združenie STORM - Združenie STORM sa venuje prevencii rizikového správania rôznych cieľových skupín. Od dobrovoľníkov by potrebovali dlhodobú pomoc pri balení materiálu, zber injekčného materiálu či pomoc v kancelárií s administratívou. Dobrovoľníkom dáva možnosť a priestor na realizáciu voľnočasových aj odborných aktivít a realizáciu vlastných iniciatív za účelom zefektívnenia činnosti programov združenia. 

"BORINKA- ALZHEIMERCENTRUM", Zariadenie sociálnych služieb Nitra - ZSS Borinka hľadá aktívnych dobrovoľníkov, ktorí chcú robiť spoločnosť jej klientom napríklad pri čítaní kníh a dennej tlače, pri hraní spoločenských hier, rozhovormi či pomocou pri písaní korešpodencie. Vítané sú aj kreatívne činnosti podľa preferencie dobrovoľníka či manuálna práca pri úprava areálu.

Viac informácií nájdete TU.

 

 

Tipy na publikácie: