ABSTRAKT

Firmy sú čoraz dôležitejšími partnermi komunít. Prieskum agentúry Focus z roku 2023 ukázal, že 89 % ľudí  na Slovensku očakáva od firiem aktivity nad rámec zákona, vrátane podpory lokálnych komunít. Pri výbere zamestnávateľa sa ľudia čoraz viac zaujímajú, či sa firma angažuje v spoločensky zodpovedných aktivitách.

Firemné dobrovoľníctvo ponúka príjemný a jednoduchý spôsob, ako firmy môžu tieto aktivity naštartovať. Prináša benefity všetkým – firmám pomáha zvyšovať angažovanosť zamestnancov, ktorí si zároveň odnášajú zmysluplný zážitok a nové pochopenie. Organizáciám poskytuje cennú pomoc, aj možnosť nadviazať nové partnerstvá.

Dlhodobá spolupráca však vyžaduje správne nastavenie dobrovoľníckej skúsenosti. Organizácie by mali predstaviť príbeh a zmysel práce dobrovoľníkov. Práve zmysluplnosť je kľúčová pre pochopenie, prečo aj na prvý pohľad jednoduchá úloha – ako natieranie lavičiek v seniorskom centre – môže mať hlboký význam. Prepojenie emócie s reálnym prínosom vedie k premene transakčného dobrovoľníctva (vykonanie úlohy) na transformačné (pochopenie - pocit hodnoty), ktoré mení postoje a motivuje k dlhodobej podpore.

V dobe klesajúcej dôvery v spoločnosti je úloha dobrovoľníctva kľúčová. Vytvára priestor, kde sa aj zdanlivo rozdielni ľudia dostanú na jednu vlnu, prostredníctvom spoločnej aktivity a zážitku. Práve takéto „jednoduché“ aktivity sú dôležité pre prvý krok na ceste k vytváraniu dôvery medzi ľuďmi.

Skúsenosť so zmysluplným firemným dobrovoľníctvom môže naštartovať angažovanosť ľudí aj v súkromnom živote. Na úrovni firmy sa jednorazová manuálna pomoc môže premeniť na pravidelnú alebo prerásť do expertného dobrovoľníctva. Táto obľúbená forma, keď firmy poskytujú svoje know-how formou pro bono služieb, mentoringu či konzultácií, môže pomôcť vyriešiť procesné a strategické fungovanie v organizáciách. Skúsenosti ukazujú, že firemné dobrovoľníctvo môže byť prvým krokom k dlhodobému partnerstvu, ktoré prispieva k riešeniu spoločenských problémov a prináša pozitívnu zmenu.


O autorke

Paulína Hrončeková sa v rámci svojej práce na projektoch Firmy komunite, Naše Mesto a GivingTuesday venuje rozvoju firemného dobrovoľníctva, podpore strategických partnerstiev medzi firmami a neziskovým sektorom a inšpiruje firmy k aktívnemu zapájaniu sa do podpory komunít.

V projekte Naše Mesto pomáha organizáciám vytvárať kvalitné dobrovoľnícke projekty a aktivity pre firemných dobrovoľníkov. V rámci Firmy komunite spolupracuje na príprave vzdelávacích a networkingových podujatí pre firmy s cieľom rozvíjať firemné dobrovoľníctvo a posilňovať jeho úlohu v filantropickej stratégii podnikov.

Zároveň sa venuje projektu GivingTuesday Slovensko, ktorý podporuje rozvoj darcovstva a kultúry štedrosti vo firmách. Tento projekt zároveň poskytuje priestor na zviditeľnenie dobrých príkladov štedrých a zodpovedných firiem na Slovensku.

Paulína je tiež konzultantkou pre firmy v prestížnom ocenení Via Bona Slovakia, konkrétne v kategórii Cena za pozitívnu zmenu v komunite.